Monday 17 November 2014

Braces A.K.A Pendakap Gigi

Teks dan foto : Rozie Wahid

Semasa saya kecil sering tertanya kenapa pertumbuhan gigi tidak sekata dan tersusun rapi seperti orang lain. Salah memberus gigi kah? Atau betul apa yang sering diperdengarkan oleh orang sekeliling bahawa ia terjadi kerana ketakutan saya untuk mencabut gigi. Saya ingin mengubahnya lalu saya mempertingkatkan tahap kebersihan gigi. Doktor gigi menyarankan saya untuk memakai pendakap gigi. Melalui doktor baru saya tahu kenapa susunan gigi saya tidak tersusun rapi. Rupanya bukan kerana saya takut mencabut gigi tetapi kejadian rahang saya yang agak kecil dan sempit hingga tidak mencukupi ruang bagi gigi untuk tumbuh rata dan cantik. Menurut doktor lagi jika saya tidak perbetulkan, masalah gigi akan saya alami lagi seperti sebelum ini.

   Pada Oktober 2012 saya mengambil keputusan menggunakan khidmat braces a.k.a pendakap gigi bagi menjalankan tugasnya menarik gigi untuk berada di kedudukan yang sepatutnya. Saya memilih pendakap gigi yang dipanggil Daemon Braces. Kos untuk pendakap ini agak tinggi. Klinik pula tidak jauh dari rumah untuk saya berulang bagi mendapatkan rawatan pada setiap minggu. Temu janji dibuat seminggu sebelum tarikh pemasangan. Hati merasa agak gusar dengan perubahan yang bakal saya tempuhi untuk jangka masa yang agak lama. Saya perlu memakai braces selama 2 hingga 3 tahun bergantung kepada pergerakan gigi. Saya letak segala keyakinan dan kepercayaan pada doktor pada hari itu. Debaran jantung saya bergerak normal apabila doktor memasang dengan begitu teliti dan tidak sampai sejam, besi itu sudah pun melingkari di seluruh gigi.

                                  













     Pada September 2013 saya diberitahu oleh doktor, gigi saya perlu dicabut untuk memberi ruang kepada gigi lain berada di kedudukan yang betul. Bukan satu batang, bukan juga dua batang tetapi doktor perlu mencabut 4 batang gigi yang paling kukuh iaitu gigi yang ke lima. Gigi ke lima adalah gigi di sebelah gigi taring. Bayangkan bagaimana perasaan saya ketika itu, kalau gigi yang sakit dan bergoyang dicabutnya apalah sangat. Namun, gigi yang kukuh itu dipilih kerana kegunaannya tidak begitu penting berbanding yang lain.

   Doktor akan mencabut satu gigi diselang seminggu sebelum mencabut yang seterusnya. Oleh kerana semangat saya yang kuat untuk mempercepatkan pergerakan gigi, saya meminta doktor menyegerakan cabutan. Degupan jantung terasa laju sementara menunggu ubat bius yang baru disuntik ke gusi gigi sebelah kanan. Mata kami bertemu dan saya masih boleh melihat mata doktor tersenyum, dengan lafas bismillah doktor mencabutnya. Selang seminggu doktor mengulangi cabutan gigi atas sebelah kiri. Seminggu selepas itu saya sendiri meminta doktor untuk mencabut 2 gigi di bawah pada hari yang sama. Terasa agak membuang masa menunggu dari minggu ke minggu untuk selesaikannya.

  Sebelum saya memakai braces ini ramai rakan di grup 'Malaysian Braces Community' mengingatkan saya tentang pemakanan. Sememangnya selepas setiap kali rawatan, untuk 3 hari kesakitan gigi akibat pergerakan yang kuat menyebabkan saya tidak boleh menggigit makanan yang keras. Bubur atau makanan yang lembut dan minuman sejuk adalah pilihan. Jika ingin menurunkan berat badan, inilah ketikanya. Ada juga yang menegur wajah saya kelihatan berbeza sedikit. Saya juga baru sedar bukan sahaja kereta banyak menggunakan aksesori tetapi dalam rawatan braces juga banyak aksesori yang perlu digunakan seperti anchor, power chains dengan pelbagai warna dan banyak lagi.

   Saya masih dalam rawatan walaupun sudah 2 tahun memakai braces. Ruang bekas gigi yang dicabut belum habis tertutup lagi. Jangkaan saya pertengahan tahun hadapan saya ingin bebas braces.

No comments:

Post a Comment