Tuesday 16 February 2016

Best ke Filem Hindustan?

Teks : Rozie Wahid
Foto : Google

 

Saya adalah peminat filem-filem Hindustan, lebih lagi jika actor yang diminati ramai iaitu SRK, Shah Rukh Khan membintanginya. Semua CD SRK saya beli tidak kira yang lama atau baru. Jika 25 tahun yang lepas, saya kumpul kaset koleksi lagu-lagu hindustan yang pernah saya tonton. Terkadang bukan sahaja faham walaupun tiada subtitle, malah menyanyi bersama apabila keset saya pasangkan di walkman. Ada juga rakan encik suami yang bertanya, macam mana suami bangsa cina namun saya minat Hindustan. Saya hanya tersenyum.

            Kegilaan saya bermula selepas habis SPM, apabila rakan baik saya juga mempunyai minat yang serupa. Kami bukan sahaja menonton di televisyen, malah ke panggung wayang juga. Zaman itu agak ganjil jika budak melayu yang masuk panggung cinema untuk menonton cerita Hindustan. Cakap sahaja panggung mana yang kami tidak masuk, hingga panggung di bawah dataran merdeka juga kami telah jejaki.

            Itu dulu, sekarang sudah berubah. Banyak panggung wayang telah ditutup atau diubah. Namun untuk menonton wayang Hindustan di panggung yang besar juga tidak sukar didapati. Orang melayu sudah membanjiri panggung jika ada SRK. Pasti bekalan tisu tidak dilupakan kerana hingga bengkak mata menangis kerana penghayatan yang sedikit juga boleh tersentuh hati dan perasaan.

            Sekarang saya sudah semakin kurang menonton Hindustan. Terkini adalah cerita lakonan SRK, Dilwale. Oleh kerana saya pernah melihat lebih dari 6 kali Dilwale lama lakonan orang yang sama iaitu SRK dan Kajol. Saya teramat kecewa melihat mutu lakonan dan jalan cerita Dilwale baru. Saya bagi 2.5 bintang! Saya masih suka Dilwale lama walaupun SRK dan Kajol tidak secantik dan setampan yang di Dilwale baru.

            Dibandingkan cerita terkini Salman Khan, Bajrangi. Selama ini lakonan Salman Khan yang acuh tak acuh dan hanya sekadar memperlihatkan tubuh yang sado sahaja. Namun cerita Bajrangi ini adalah lakonan yang terbaik oleh Salman Khan. Bukan badan sado yang dipamerkan tetapi jalan cerita yang kuat. Ia memperlihatkan kesungguhan mereka untuk educate rakyat India dan Pakistan betapa pergaduhan dan kebencian antara mereka harus dihentikan kerana ada nilai baik dalam diri rakyat India dan Pakistan walaupun berlainan agama. Superb! Saya kasi 4.5 bintang.

            Kadang-kadang saya juga gemar menonton cerita Tamil di tv2 setiap hari Ahad. Cerita Tamil tidak pernah gagal memberikan mesej yang kuat, jalan cerita yang cantik, mengekalkan budaya mereka dan pastinya para pelakon yang cantik dan tampan dengan cara mereka tersendiri. Ada beberapa kali juga titisan jernih mengalir tanpa sedar. Terima kasih pada penulis subtitle. Saya bukan hendak promosi cerita Hindustan atau pelakonnya tetapi ini sekadar pandangan ikhlas sebagai peminat Hindustan. Boleh gitu?

            Sebenarnya cerita apa, bahasa apa itu semua tidak penting kerana selagi ada nilai murni yang cuba disampaikan pastinya dengan subtitle, saya pasti suka menonton. Saya memang gemar menonton cerita benar tentang manusia bukan cerita yang terlalu kawal cantik dan kawal macho. Jangan jadi plastik, tak elok.


No comments:

Post a Comment