Wednesday 25 May 2016

PERNIAGAAN YANG TERANCANG (1)

Teks : Rozie Wahid

Pernah 15 tahun dahulu saya menginginkan untuk menceburi diri dalam perniagaan textile. Bila impian tersemat saya pun memulakan langkah pertama iaitu menghadirkan diri ke kelas bagi mendapatkan diploma fesyen. Namun saya tidak berlama di situ, sempat hanya 6 bulan kerana pihak akedemi menghadapi masalah dan kelas dibubarkan.

            Nasib menyebelahi saya ketika rasa duka menyelubungi diri apabila pihak persatuan Ibu Tunggal mengumumkan untuk membuat majlis makan malam. Saya diminta untuk masuk di slot fashion show bagi semua koleksi baju yang telah saya siapkan. Majlis makan malam yang dihadiri oleh Datuk Bandar Kuala Lumpur dan isteri serta para tertamu yang terhormat berpuas hati dengan koleksi fesyen yang disajikan. Namun panas tidak sampai ke petang apabila saya terpaksa menutup tirai impian itu atas sebab yang tidak dapat dielakkan.

            Penghujung bulan Mar 2016 saya dipelawa oleh adik untuk bergabung tenaga dan usaha dalam perniagaan online yang berasaskan tektile. Hati saya berbunga semula setelah sekian lama impian itu terkubur. Dengan sedikit pengalaman di dalam bidang ini saya terus menghayun langkah dengan gagah bersama dua adik. Kami menubuhkan sebuah syarikat yang diberi nama MW Series Group (MW adalah sempena nama emak dan abah).

            Berhempas pulas kami dalam marathon kerana tirai Ramadhan hampir menjelma dan pastinya permintaan produk kami salah satu yang wajib dicari untuk menyambut Hari Raya. Pantas kami mencari fabrik, tukang jahit pukal kerana kedengaran slot untuk Hari Raya akan ditutup. Kami akan bermasalah jika tiada tukang jahit yang sanggup untuk mengambil tempahan. Syukur, semua telah selesai diserahkan kepada tukang jahit.

            Langkah seterusnya mencari design produk, label, sticker dan packaging. Ya, semuanya bukan mudah. Kami tetap teruskan juga walaupun kami bertiga agak keletihan kerana membuat dua kerja. Genap sebulan produk kami telah siap di tangan dan perasaan ketika itu penuh dengan kegembiraan kerana akhirnya apa yang kami rancang telah menjadi kenyatan. Namun ini bukan penamat, ada misi di peringkat seterusnya kami perlu lakukan demi mencapai kejayaan.


Saya akan cerita di entri akan datang. 

No comments:

Post a Comment