Sunday 9 November 2014

Pengalaman Berpantang

Teks : Rozie Wahid

Berpantang adalah do’s and don’t selepas bersalin. Semua wanita yang telah melalui proses bersalin sama ada secara normal atau pembedahan akan melalui waktu berpantang. Namun,  jangka waktu berpantang bergantung kepada adab bangsa dan individu itu sendiri. Ada yang hanya 30 hari, 44 hari, 60 hari atau 100 hari. Saya mengambil yang sederhana iaitu 44 hari.

    Biarpun saya hanya bersalin untuk tiga orang bayi tetapi saya juga pernah keguguran sebanyak tiga kali juga. Emak selalu berpesan kalau keguguran wajib berpantang sama seperti saya bersalin. Beza untuk berpantang ketika keguguran adalah pengambilan makanan yang betul adalah penting sangat. Emak kata bila tidak berpantang nanti segala penyakit yang tidak kita ketahui akan timbul ketika usia meningkat.

    Pengalaman berpantang semasa di Guangzhou, China dan di tanah air sendiri memang berbeza. Di sana saya hanya bertemankan suami dan segalanya perlu dilakukan sendiri. Ketika berpantang di sini, ada bidan yang boleh menolong dari memandikan bayi hingga merebus air mandian herba untuk saya. Mak bidan pesan pentingnya minggu pertama dalam berpantang kerana kita perlu keluarkan peluh kotor semasa bertangas dan mandi herba. Paling saya suka adalah ketika berurut dan bertungku. Seluruh badan yang sejuk luaran dan dalaman terasa hangat. Mak bidan juga akan mengurut agar air susu penuh dan banyak cukup untuk bekalan bayi setiap hari. Kandungan susu badan selalu menjadi isu pada kaum ibu yang kadang kala mengalami kekurangan susu.

    Amalan pengambilan makanan jamu dan makanan yang boleh memberikan khasiat yang seimbang bagi tubuh yang telah banyak kekurangan darah dan tenaga. Namun, ia juga boleh menyebabkan bayi mengalami cirit birit jika kita mengambil secara berlebihan. Itulah yang saya alami untuk bayi pertama dan kedua. Hanya bayi ketiga baru pandai mengatur pengambilan jamu.

  Paling sukar di dalam berpantang yang setiap kali saya lalui adalah berbengkung. Dari tali pengikatnya pendek hingga menjadi panjang. Sepanjang dua minggu pertama adalah wajib untuk memakainya. Mak bidan bising kalau saya cuba longgarkan atau tidak memakai langsung. Di penghujung berpantang baru saya faham pentingnya berbengkung. Habis semua alignment yang lari masuk semula.

No comments:

Post a Comment