Sunday 9 November 2014

Pengalaman Keguguran

Teks : Rozie Wahid

Kata doktor saya memang mudah keguguran. Kalau dikira yang gugur, anak saya semua ada 6 orang. Oleh kerana sering keguguran, alhamdulillah dapat juga 3 orang anak-anak yang sihat dan sempurna sifatnya.

    Pengalaman pertama keguguran adalah ketika saya di Guangzhou, China. Kehamilan itu adalah kehamilan yang pertama. Bukan mudah bagi saya atau suami untuk menerima berita itu. Saya sering menyalahkan diri sendiri kerana gagal melindungi bayi yang saya kandungi. Memang silap saya.

    Kejadian itu ketika usia kehamilan hampir 3 bulan. Musim sejuk masih ada walaupun suhu sudah semakin menaik. Saya melambatkan waktu mandi pada hari itu walaupun selalunya saya mandi menggunakan paip hujan (shower). Namun pada hari itu saya teringin sangat untuk berendam di bath tub.

    Usai menghantar suami pergi kerja di pintu lif, saya terus masuk ke dalam rumah untuk membuka paip air bath tub. Saya masukkan sekali bauan yang amat menyenangkan. Apabila semua sudah tersedia, saya pun melangkah masuk ke dalam bath tub. Entah di mana salahnya, langkah saya tidak kedap. Saya terjatuh dan terhentak di dasar bath tub. Pada mulanya saya terkejut kerana terjatuh hingga terdiam seketika. Saya cuba bangkit untuk membetulkan duduk namun, perut terasa kejang yang teramat. Sakit yang saya tidak pernah rasa. Seolah perut saya dipusing-pusing atau dipulas. Badan langsung tidak boleh digerakkan. Bergerak sedikit sakit terasa lebih lagi.

   Saya perlu mencari telefon, bantuan perlu saya panggil. Hanya suami sahaja yang dalam fikiran saya ketika itu dan itu saja yang saya boleh fikir. Saya buka butang penutup bath tub untuk membuang air yang ada. Rupanya tanpa tekanan di dalam air, darah keluar dengan banyaknya. Saya semakin panik, hendak bangun mencapai telefon kedudukannya agak jauh. Akhirnya saya tidak punya pilihan untuk bangun dan melangkah ke ruang tamu. Dalam keadaan yang berdarah, saya gagahi. Suara suami di hujung talian meredakan kegusaran. Hampir 20 minit selepas itu, suami muncul di ruang tamu melihat saya yang lemah namun masih berpusing ke kiri dan ke kanan kerana menahan kesakitan.

   Suara suami tenang menyuruh saya bernafas dan berdiam seketika dari berpusing-pusing. Dalam waktu saya berdiam tiba-tiba terasa ketulan keluar dan kesakitan pun kurang. Suami mengambil ketulan itu dan diletakkan di dalam kain putih. Saya terlihat matanya yang merah bersama air mata di tubir. Dia keluar untuk menanamnya di tepi sungai bersebelahan rumah kami. Saya pasti air matanya tertumpah di situ.

No comments:

Post a Comment