Sunday 9 November 2014

Pengalaman Hamil

Setiap yang bernikah inginkan kehadiran si comel. Saya tidak terkecuali namun, saya tidak merancang. Bulan pertama apabila waktu haid melangkau ke bulan seterusnya tidak kunjung tiba, saya agak pelik. Ketika itu saya menetap di Guangzhou, China. Saya kurang ilmu hamil, jadi apabila perut terasa sebu dan senak buat saya tidak selesa.

Musim sejuk di sana tidak ada salji tapi suhu rendah dengan tiupan angin yang kuat menyebabkan saya lebih suka duduk di dalam rumah. Saya adalah seorang yang cukup mementingkan penjagaan berat badan. Pantang berat badan bertambah sedikit, saya pasti cepat mulakan diet.

Saya suka memasak, setiap hari saya akan pastikan ada sup panas dihidangkan setiap malam untuk suami dan saya. Selalunya saya akan makan tidak berlebihan tetapi saya asyik terasa lapar yang tidak boleh dibendung. Ada kala selepas makan malam, saya masih boleh makan biskut atau roti. Keadaan saya yang semakin berubah gaya pemakanan menyebabkan perut semakin membuncit. Suami menegur kerana selalunya saya yang sibuk hal bab diet.

Apabila hampir sebulan haid tidak datang, saya baru tertanya-tanya pada suami. Agaknya kenapa haid saya masih tidak datang. Adakah kerana suhu sejuk sangat ke? macam-macam yang saya fikir namun, tidak terlintas tentang kehamilan. Hingga salah satu isteri rakan kami datang ke rumah bercakap mengenai kemungkinan saya hamil.

Suami dapatkan kit untuk uji kehamilan. Puas juga baca penerangan di kertas dalam kotak tu. Hampir sejam saya di dalam bilik air, suami saya pula berjalan mundar mandir menunggu saya di luar. Asyik bertanya sudah atau belum. Makin pening saya dibuatnya. Akhirnya pintu bilik air saya buka sambil melemparkan senyuman pada suami yang muka tercengang menanti tutur kata saya. Saya hanya menghulurkan kit kehamilan yang ada dua baris merah jambu yang jelas. Dahi suami saya makin berkerut sambil bertanya, apa tu?

Saya menggekek melihat air muka suami yang masih kebingungan. Saya beritahu dua baris tu tandanya saya hamil. Dia melompat kegembiraan dan kesyukuran seketika. Tiba-tiba dia berhenti sambil berdiri kaku merenung tepat pada saya. Dia kata, saya perlu balik Malaysia untuk bersalin di Malaysia. Dia tidak mahu anak pertama kami jadi warganegara China…sabar jelah.

No comments:

Post a Comment