Wednesday 28 January 2015

Amnah Syaffiyah (Bahagian 2)

Teks dan foto : Rozie Wahid

Ibunya tahu akan seluruh kehidupan, kegembiraan dan kedukaan Amnah.

Selain dari meminati Shizuka, Amnah paling gemar dengan kain pelikat. Bukan kain pelikat biasa tetapi kain pelikat ayahnya. Adalah lebih baik jika kain pelikat itu belum dibasuh. Kata Amnah kalau dia merindui ayahnya pasti boleh mengambil bau ayah dari kain pelikat itu. Ia juga dijadikan selimut, penat aje ibu beli selimut yang cantik untuknya kerana kain pelikat ayah juga jadi pilihan.

Ibu tidak pernah membiarkan Amnah sendirian, lalu ibu sering melayan sahaja soalan yang dilontarkan. Kebanyakan Amnah sudah mengetahui jawapan yang diberi kepada ibu kerana sengaja ingin membuat ibu berasa geram.
Contohnya, Amnah gemar makan ayam goreng (terpengaruh dengan rancang tv upin dan ipin).
Amnah: Ibu, ayam ni tinggal di laut atau di darat?
Ibu       : Mestilah di darat. Hish… Amnah ni kan.
Bila ibu mulai bising, terkekek dia mentertawakan ibunya.

Selain itu jika Amnah berasa marah atau geram dengan sesiapa, dia akan mengeraskan badannya serta mengeluarkan bunyi ‘Gerrrrr’. Tapi kalau lagi geram dia akan membuat tendangan dan tumbukan ke angin tanpa orang yang membuat dia marah terlihat perbuatannya (Amnah mengikuti kelas tekwando untuk setahun). Amnah nampak comel ketika buat begitu dan sesiapa pun akan terhibur dengan keletahnya. 
 

Setiap kali saya bertemu Amnah pasti dia ingin memperlihatkan pada saya yang dia seorang yang rajin belajar. Sememangnya Amnah seorang yang bijak, dia pandai menulis dan membaca. Saya tidak risau jika tahun hadapan Amnah pergi ke sekolah untuk tahun 1. Saya pasti Amnah akan menjadi anak yang pandai.

Fizikal Amnah sedikit berbeza dari rakan sebayanya. Usia Amnah sekarang adalah 6 tahun tetapi ketinggiannya seperti kanak-kanak berusia 7 atau 8 tahun. Berat badannya pula agak melebihi sejak bayi lagi. Ketika itu saya sangka berat badannya menjadi begitu kerana dia bayi yang terhasil dari rawatan yang diambil oleh ibunya dengan suntikan yang banyak untuk capai kehamilan. Amnah mengambil pemakanan yang biasa, tidak berlebihan. Hanya pengambilan susu sahaja yang agak banyak dan dalam kotak fikiran saya, itu juga salah satu penyebab kenaikan berat badan. Namun, saya sering berdoa agar Amnah sihat tubuh badan walaupun dengan keadaan berat badan yang tidak seimbang.

Sangkaan saya meleset, nantilah saya akan ceritakan lagi di entri seterusnya.

No comments:

Post a Comment