Wednesday 28 January 2015

Nilai Buku

Teks dan foto : Rozie Wahid

Kejadian bencana banjir baru-baru ini mengingatkan saya erti kehilangan. Apabila membaca di laman sosial muka buku, berita salah seorang tokoh yang saya hormati menerima dengan tenang ketika kehilangan 1000 buah bukunya yang basah lencun, benar benar memberi kesedaran pada saya. Saya ingin berkongsi sedikit tentang kehilangan kecil saya berbanding mereka di pasca banjir 2014.

Sepanjang kehidupan di Guangzhou, China bersama suami, saat yang paling saya tunggu-tunggu adalah 6 bulan sekali apabila hampir tamat tempoh multiple visa. Saya dan suami perlu perbaharuinya. Ketika itu Hong Kong bukanlah sebahagian dari China, jadi kami harus keluar dari Guangzhou untuk masuk ke Hong Kong dan proses perbaharui visa akan mengambil masa beberapa jam sahaja. 

Jika kami ingin menginap di Hong kong, kami akan tinggal di hotel berdekatan dengan pejabat imigresen Mong Kok. Aktiviti yang saya gemari sementara menunggu visa siap adalah pergi menghabiskan masa di kedai buku. Ada sebuah kedai buku yang menjual buku 2nd hand. Buku novel bahasa inggeris yang dijual dengan harga yang murah akan saya borong sebanyak yang mungkin untuk stok bacaan beberapa bulan.

Buku adalah teman setia saya kerana itu juga salah satu syarat jika suami mahukan saya menjadi suri rumah tangga, dia perlu menyediakan peruntukkan membeli buku. Tidak ramai yang boleh bertutur di dalam bahasa inggeris di Guangzhou ketika itu, untuk mendapatkan buku novel berbahasa inggeris amat sukar. Saya sukakan genre horror, pembunuhan dan cerita ala-ala Law and Order series.

Minat membaca tidak pernah berhenti bila saya pulang menetap di tanah air. Semua buku-buku yang menjadi koleksi semasa di Guangzhou terpaksa saya lepaskan kepada rakan merangkap guru muzik di sana kerana kos untuk membawa pulang agak mahal.

Di Kuala Lumpur saya meneruskan minat membaca. Ketika itu saya masih belum mengubah gaya mencari bahan bacaan. Suami melayan sahaja minat saya dan flea market di aras bawah AmCorp Mall, Petaling Jaya ada menjual buku-buku 2nd hand setiap hari ahad. Di situ saya mula memilih buku yang lebih dekat dengan jiwa kerana banyak pilihan berbanding di Hong Kong dahulu. Buku novel bahasa inggeris masih menjadi pilihan sehingga tahun 2002. Namun, saya terpanggil untuk membaca novel bahasa melayu dari situ pula saya mula membeli tanpa memilih siapa penulisnya kerana belum tahu yang mana gaya penulisan yang lebih saya gemari.

Peristiwa yang amat meruntun hati saya apabila menyaksikan kemusnahan lebih 60 buah buku koleksi saya dimakan anai-anai. Tidak pernah saya jangka buku yang tersusun rapi di atas rak rupanya di belakang almari telah habis di makan serangga perosak. Oleh kerana saya menyusun buku secara berlapis dan bertingkat, lapisan di belakang sekali sebanyak empat rak yang menjadi mangsa.
     



Air mata jatuh menitis, bergetar jiwa, menggigil tangan tika menyentuh buku-buku. Tanpa menghiraukan rasa sakit digigit serangga itu, pantas jari jemari mencapai setiap buku dengan harapan ada yang dapat diselamatkan.. Saya amat menghormati buku namun kali ini saya dipaksa dan terpaksa membuang buku-buku yang telah rosak dan musnah. Hati pedih atas kehilangan, rela dalam keterpaksaan.

No comments:

Post a Comment