Wednesday 28 January 2015

Bila Amnah Ada Angan-angan (Bahagian 1)

Teks dan foto : Rozie Wahid dan Google

Amnah Syaffiyah nama diberi tika cahaya mata kedua adik saya selamat lahir ke dunia. Kelahiran bayi comel ini adalah kelahiran yang dinanti. Amnah maksudnya kelembutan dan Syaffiyah pula maksudnya penawar.

Pertama kali saya mendengar kes kemandulan selepas kelahiran bila diberitahu oleh adik. Dia mengalami kesukaran hamil selepas mendapat anak sulong. Namun, beliau tidak mengalami kemandulan selepas kelahiran. Menurut doktor sakit puan yang merawatnya ketika itu, punca sukar hamil kerana kilang telur malas. Akhirnya beliau ditakdirkan hamil selepas menjalani rawatan yang diaturkan oleh pihak LPPKN.

Amnah membesar dengan baik seperti kanak-kanak yang sebaya dengannya. Kasih saya tertumpah untuk bayi Amnah sejak kali pertama kami berpandangan mata. Terlalu banyak kisah menarik tentang Amnah yang ingin saya kongsi.

  
          
Selain dari nama sebenarnya, dia juga mempunyai nama samaran yang ibunya berikan iaitu ‘Amnah Shizuka’.

“Kenapa macam nama orang Jepun aje?” Tanya saya pada ibunya.
“Amnah kata dia nak cantik macam Shizuka Doremon tapi perangai sehebat Gian.” Jawab ibunya.
“Gian? Siapa pulak tu?” Soal saya kembali.
“Gian tu kawan Doremon juga,” terang ibunya.
Mengekek saya mendengar cerita Amnah yang berangan ingin menjadi Shizuka.


   
Bila saya pulang ke rumah, saya google untuk mencari foto Shizuka dan Gian. Lagi sekali ligat kepala saya berfikir, atas sebab apa Amnah dikaitkan dengan Shizuka dan Gian. Amnah dilahirkan dengan rambut yang agak lebat dan keriting halus. Amnah inginkan rambut yang lurus dan kerana itu dia impikan mempunyai rambut seperti Shizuka. Ibu sering membawa Amnah ke salun rambut untuk mendapatkan rawatan meluruskan rambut demi mengembirakan hati Amnah yang gemar bergaya. Namun, gaya Amnah yang agak lasak itu membuatkan ibunya teringatkan karektor Gian.

Amnah menggemari warna biru dan dengan suka beraksi lasak menyebabkan ibunya cuba menerapkan ciri-ciri keperempuanan. Ibu membeli keperluan seperti baju, beg, hiasan rambut dan pakaian berwarna pink. Amnah anak yang baik dan menurut kata. Ibu bijak mendidik walaupun sifat kasar Amnah seperti kanak-kanak lelaki kadang kala kelihatan juga.


Amnah gemar juga bergaul dan bermain dengan abangnya. Gaya abang berpakaian dan bercakap menyebabkan Amnah suka tetapi dia lebih tersangkut hati pada kecantikan Shizuka. Ibu membina angan-angan Amnah dengan sogokan barang mainan masak masak. Tidak lupa juga ibu mencalitkan gincu bibir sekali sekala ke bibir kecil Amnah hanya untuk mengingatkan kejadiannya. Tersipu sipu sambil memuncungkan bibirnya di hadapan cermin, betapa Amnah gembira menjadi cantik, secantik Shizuka.

Ada lagi cerita tentang Amnah Syaffiyah di entri selanjutnya.

No comments:

Post a Comment