Monday 30 November 2015

Berniaga di bulan Ramadan al-Mubarak

Teks dan foto : Rozie Wahid

Ramadan akan menjelma lagi dua bulan, saya perlu memulakan langkah seterusnya untuk menjadikan biz baru ini realiti. Segala kelengkapan membuat kuih tart telah tersedia. Saya pasakkan semangat dan kesungguhan dalam-dalam.

Dua minggu pertama saya membuat stok sample untuk diedarkan kepada agen-agen yang dilantik. Pada masa yang sama saya membuat stok untuk menanti bulan ramadan yang kian hampir. Order dari agen sudah mulai masuk dan pembuatan kuih tart semakin rancak saya jalankan bagi memenuhi setiap tempahan. Belum sempat saya iklankan di facebook atau instagram sudah pun tidak menang tangan.

            Bulan ramadan telah tiba, bersyukur juga perniagaan ini saya mulakan di rumah. Saya masih sempat untuk menyediakan juadah berbuka dan bersolat tarawih di rumah. Semua agen yang ada di tangan ketika itu seramai 16 orang namun, hanya separuh sahaja yang betul-betul aktif dan bergerak cergas. Saya melipatgandakan proses pembuatan kuih tart agar dapat memenuhi permintaan agen.

            Tiga hari sebelum hari raya saya anggarkan semua tempahan selesai diedarkan namun, Allah lebih mengetahui bila harus diberikan rezeki pada yang berhak. Saya mendapat order dari seberang tambak Johor dengan jumlah yang agak besar. Hati ingin menolak tetapi akal memberitahu, rezeki Allah jangan ditolak. Saya teruskan perjuangan untuk menyelesaikan tempahan terakhir sebelum menjelang hari raya. Alhamdulillah, syukur merasa lega bila stok bertukar tangan di KL Sentral. Tersenyum gembira kerana esok hari raya dan saya merancang petang raya baru balik ke kampung.

            Seusai berkemas di pagi raya, saya mendapat panggilan dari jiran mohon mendapatkan kuih tart. Dia ingin membawa balik ke Pakistan esok. Kesian bila saya fikirkan, hendak berikan stok di tangan hanya cukup untuk emak dan keluarga. Saya terus menguli dan membakar. Menghala pulang ke kampung saya serahkan stok kuih untuk jiran dan berdoa selamat sampai ke Pakistan.


            Tidak pernah saya duga begini rupanya para peniaga yang bertungkus lumus di bulan ramadan. Betul orang kata, bukan senang hendak senang.












No comments:

Post a Comment