Monday 30 November 2015

Dari hobi tidak sengaja menjadi perniagaan

Teks : Rozie Wahid

Salah satu hobi yang saya ada adalah suka memasak. Ketika muda remaja dahulu tidak pernah terfikir di benak jiwa ini yang saya akan suka memasak. Saya hanya pandai masak nasi dan goreng telur sahaja.

            Pada awal tahun perkahwinan, suami yang buat kerja memasak dan dia tidak pernah merungut kerana dia memang gemar memasak. Saya tidak sampai hati melihat suami yang penat bekerja pula sibuk di dapur. Saya menyuarakan keinginan belajar memasak. Alhamdulillah, suami cukup sabar ada anak murid seperti saya. Cukup setahun belajar, saya telah mengambil alih dapur yang dahulu di monopoli oleh suami.

            Setelah ada anak, menjadi keutamaan tugas memasak kerana saya tidak suka anak makan makanan di kedai atau pembantu rumah yang masak. Sementalah memasak juga adalah satu cara terapi diri. Jika saya susah hati atau sedih, dapur adalah tempat yang saya berada lebih lama dari ruang lain di dalam rumah.


            Sesiapa yang mengenali rapat pasti sudah faham dengan perangai saya. Kalau saya masak hingga penuh meja pasti sudah arif yang saya sedang bersusah hati. Dari hobi memasak dan membuat kuih, ada kawan-kawan yang membuat tempahan seperti karipap frozen dan laksa penang. Pada masa yang sama saya amat gemar mengumpul resepi dari blog-blog makanan.

No comments:

Post a Comment