Thursday 26 November 2015

Menjadi Ahli Persatuan Ibu Tunggal

Teks : Rozie Wahid

Setahun berlalu arwah suami pergi menghadap Sang Pencipta namun saya masih lagi terawang-awang umpama layang-layang terputus tali.

Kakak sulong, kak June memberi cadangan supaya saya bergaul dengan masyarakat. Salah satu cadangannya adalah mendaftar diri di persatuan ibu tunggal. Saya faham niat baik beliau untuk saya berada di kalangan masyarakat yang menghadapi nasib yang lebih kurang sama. Saya bersetuju dan beliau mengenalkan saya kepada pengerusi Persatuan Ibu Tunggal Ampang Wilayah.

Selepas sebulan saya bersama persatuan ini, saya telah dilantik menjadi AJK persatuan. Bermulalah kerja amal kami menolong semua ahli untuk bangkit dari kegagalan rumahtangga atau kematian pasangan. Tidak dilupakan anak-anak ahli juga diberi perhatian yang sama.

Setiap bulan pasti kami akan mengadakan pelbagai aktiviti yang menarik. Terima kasih kepada pengerusi kami, kak Siti Zubaidah yang amat berdedikasi di dalam memegang amanah untuk mengemudi persatuan ini.

Semakin lama saya berada bersama mereka semakin saya merasa kuat untuk mengharungi hidup ini sendirian. Melihat kekuatan semangat mereka bersama aura positif yang mereka salurkan di kalangan ahli benar benar menyedarkan.


Di sini juga saya memahami kehilangan suami akibat kematian adalah tidak seteruk keadaannya berbanding mereka yang kehilangan suami akibat perceraian atau ditinggalkan begitu sahaja. Tinggi betul kemampuan wanita untuk menerima ujian dari Allah. Mereka orang yang terpilih. Kesiani bukan menghina, bantu bukan mengejek kerana ini bahagian mereka.

No comments:

Post a Comment