Thursday 26 May 2016

PERNIAGAAN YANG TERANCANG (2)

Teks : Rozie Wahid

Sebagai umat islam, semua orang ternanti-nanti bulan Ramadhan, bulan keberkatan dan juga bulan ibadah. Para peniaga tidak kurang juga yang ternanti-nanti untuk menyambut seruan Nabi kita agar berniaga kerana itu juga ibadah.

            Produk sudah ditangan, cantik tersusun. Kami meneruskan langkah seterusnya untuk menyediakan sesuatu persembahan yang lebih professional. Kami mengaturkan photoshoot agar image yang akan ditampilkan jadi lebih menarik dan tertarik. Seusai pengambaran dilakukan, kami terus meneruskan rancangan kami. Bagi mengikut peredaran semasa dan bersama-sama di dalam perniagaan masa kini yang lebih giat dilakukan secara online berbanding offline, kami turut serta. Sekali lagi, semuanya harus ada ilmu dan guru.

            Kami mencari ilmu Internet Marketing yang banyak terhidang dan seminar pertama adalah Grand Seminar Tudung (GST 2016) bertempat di PWTC selama 2 hari. Di situ kami belajar bagaimana pengurusan perniagaan tektile dari a hingga z. Selesai itu kami teruskan dengan bergabung kelas anjuran TYRA Wholesale bertempat di Bangi. Saya hadiri sebanyak 2 kali untuk memahami selok belok fbads, iaitu pengiklanan menggunakan facebook.

            Bukan mudah juga diusia sekarang untuk belajar internet marketing secara teknikal. Namun saya sahut cabaran tanpa rasa lelah. Saya diberi peluang seterusnya oleh CEO Tyra Wholesale untuk mengikuti seminar yang saya kehendaki. Allah memang Maha Mendengar apabila saya diberi peluang itu tanpa membayar sesen pun. Jasa Tyra tidak saya lupakan. Seminar yang paling ulung iaitu Seminar Chapter O, anjuran Sifu Fbads. Hati saya rasa terharu, bangga, teruja apabila Allah aturkan dari ribuan yang hadir, saya dapat kerusi yang agak hampir dengan pentas. Jelas wajah sifu Jamal kelihatan dari tempat duduk saya.

            Dari seawal 7 pagi hingga 1.15 pagi kami disajikan dengan ilmu yang padat. Sememangnya sifu Jamal tidak kedekut untuk mencurahkan ilmu agar anak bangsa menjadi kaya dan berjaya dunia akhirat. Badan keletihan, otak penuh dan saya balik ke rumah dengan azam yang teguh agar saya akan dapat menjadi ‘the next hot seat person’.


Ada lagi ceritanya, tunggu…






No comments:

Post a Comment