Sunday 9 November 2014

Pengalaman Bersalin

Teks : Rozie Wahid

Setiap kelahiran tahap kesakitan adalah berbeza. Saya mengalami tiga kali proses bersalin yang normal. Alhamdulillah untuk bersalin anak pertama dan ketiga kesakitan yang saya alami tidak begitu teruk. Air ketuban dipecahkan oleh doktor. Sejam selepas air ketuban dipecahkan, bayi keluar dengan tiga hingga empat kali teran sahaja.

    Pengalaman yang tidak boleh dilupakan ialah ketika bersalin anak kedua. Doktor bersalin ketika itu adalah doktor lelaki. Masa tu belum ada kesedaran mengenai pemilihan doktor perempuan bagi menyambut kelahiran.

   Kehamilan saya adalah normal dan sihat, begitu juga bayi. Saya dijangka bersalin pada 23 ramadhan. Semasa pemeriksaan kehamilan, tidak semena-mena doktor memberi tarikh bersalin yang lebih awal iaitu dua hari sebelum ramadhan. Menurut kata doktor, ia umpama buah telah masak bila-bila masa boleh dijolok. Oleh kerana beliau adalah seorang doktor pakar di hospital swasta, kami hanya menurut tanpa mempersoalkan.

    Pada hari yang ditetapkan, saya diberi ubat induce pada jam 10 malam. Selepas beberapa minit air ketuban dipecahkan dan sakit bersalin pun bermula. Baru saya faham apa makna sakit menggunakan kaedah induce. Kontraksinya adalah setiap saat dan pastinya kesakitan bersalin tidak terperi. Saya beritahu suami yang ini adalah kali terakhir untuk saya bersalin. Saya tidak mahu ada kelahiran selepas ini. Suami hanya mengiakan saja kata-kata dari isteri yang tidak stabil emosi ketika itu. Hampir 6 jam kesakitan yang dirasakan dan doktor hanya akan masuk ke bilik bersalin ketika beberapa minit terakhir sahaja sebelum saya diberi kebenaran meneran.

    Syukur, selepas bertarung nyawa seorang bayi lelaki selamat dilahirkan. Namun, implikasi dari dipaksa keluar awal dari tarikh bersalin diketahui selepas 17 hari dia melihat dunia.

Pada entri yang lain akan saya ceritakan. 

No comments:

Post a Comment