Wednesday 12 November 2014

Kesakitan gigi yang tidak boleh didustakan

Teks : Rozie Wahid

Sakit gigi geraham bongsu amat menguji kesabaran. Kata emak, orang yang sakit gigi jangan ditegur, boleh bergaduh dibuatnya. Bila setiap kali saya sakit gigi baru saya faham kata-kata emak. Denyut di gigi menjalar ke urat kepala rasa tahap kesabaran ibarat retak tunggu belah sahaja.

   Hampir setiap bulan saya akan mengalami sakit gigi geraham bongsu. Sakitnya hingga sukar untuk membuka mulut kerana kedudukan gigi tersebut di pangkal rahang. Oleh kerana tidak boleh buka mulut, saya pun akan menjadi kurang bercakap untuk dua hingga tiga hari. Suami sering mengusik, katanya tenang sikit rumah bila tidak ada orang yang membebel. Saya hanya memandang dia dari hujung mata sahaja bila dia bercakap sambil menggekek.

   Saya menahan kesakitan hampir 6 bulan. Puas suami mengajak ke hospital, namun hati saya kurang bersetuju untuk pergi ke hospital kerana saya bukannya di Malaysia ketika itu. Jika di tanah air sendiri sudah lama saya berlari untuk mendapatkan doktor gigi yang banyak melata. Namun, di Guangzhou tidak seperti di Malaysia kerana hanya hospital sahaja yang boleh memberikan rawatan. Saya agak kurang selesa dengan perkhidmatan mereka.

   Setiba di Kuala Lumpur saya tidak bertunggu lagi terus mengajak suami pergi ke klinik gigi yang berdekatan dengan rumah kami. Sesudah X-Ray didapati kedudukan gigi bongsu itu senget dan menolak gigi geraham di sebelahnya. Itu yang menyebabkan radang dan kesakitan. Beberapa kali ubat bius disuntik ke gusi untuk pembedahan kecil. Kesakitan masih terasa sedikit walaupun entah berapa kali doktor memberi ubat bius. Dalam keadaan mulut ternganga tu, saya berserah dan redha diperlakukan apa sahaja pada gigi itu, janji ia harus dikeluarkan dari mulut saya.

   Seusai kerja doktor menjahit bekas gigi yang telah dikeluarkan, saya menoleh ke kanan mencari susuk tubuh suami yang berdiri tegak berhampiran doktor. Dia memberikan senyuman dengan pandangan ‘it’s okay girl, and it’s over’ kala mata kami bertentangan. Hilang semua kesakitan.

   Kesakitan tertahan sekadar beberapa jam sehingga ubat bius hilang. Sehingga selepas maghrib saya mula terpisat-pisat kesakitan dan mencari ubat penahan sakit. Mula-mula 2 biji ubat saya lalukan di kerongkong. Selepas 15 minit lagi 2 biji dan 2 biji lagi selang 20 minit. Perut terasa lapar tetapi terbantut nafsu makan bila denyutan bekas gigi semakin mengila. Pukul 9.30 malam muncul doktor di pintu rumah, rupanya suami memanggil doktor untuk memberi suntikan menahan sakit. Dia juga tidak sampai hati melihat saya yang dalam kesakitan. Syukur Alhamdulillah saya stabil dan terus tidak sedarkan diri.

   Keadaan muka saya membengkak agak ketara dan kelihatan merah membulat di bahagian pipi kanan. Sakit sudah berkurangan dan hanya bubur yang boleh ditelan. Boleh turun berat badan kalau dibiar. Agak rugi juga balik ke Malaysia tidak dapat menikmati makanan yang lazat.

   Dengan keadaan muka bengkak sebelah itu, kami tidak dapat berlama di sini kerana harus berangkat balik semula ke China. Ketika itu Lapangan Terbang Antarabangsa di Subang. Passport di cek menggunakan kaedah lama. Paling kelakar apabila sebelum pegawai cop passport saya, mereka perlu memastikan saya adalah pemilik passport tersebut. Sekejap direnung muka saya, sekejap direnung gambar di passport. Habis puas dibelek muka saya dan gambar, hingga suami saya datang menghampiri pegawai tersebut. Dia menjelaskan yang muka saya biasanya seperti dalam gambar itu tetapi sekarang bengkang sebelah akibat cabut gigi. Berderai ketawa mereka sambil pegawai menghulurkan semula passport yang telah dicop. Saya hanya melemparkan senyuman kaku.

   Saya menghadapi masalah yang sama sebanyak tiga kali pada hari itu. Perjalanan kami dari Kuala Lumpur ke Hong Kong dan dari Hong Kong ke Shenzhen, China. Setiap kali itulah suami menjadi jurucakap bagi pihak saya.

   Sepatutnya saya ada 4 gigi geraham bongsu tetapi hanya satu sahaja yang sakit dan telah dicabut. Syukurlah hanya sekali perlu melalui kesakitan sebegitu.   

No comments:

Post a Comment