Sunday 30 November 2014

Menetap di China (Bahagian 4)

Teks : Rozie Wahid

Kebanyakan wanita meminati barang kemas dan saya juga tidak terkecuali. Semasa remaja saya lebih suka barang kemas yang diperbuat dari perak (pure silver). Bila di awal perkahwinan, suami lebih gemar menghadiahkan barang kemas dari emas kuning. Namun bila sudah semakin dewasa kini, saya lebih suka barang kemas dari emas putih.

            Di Guangzhou dulu saya tidak memakai apa-apa barang kemas yang berlebihan. Saya hanya memakai cincin perkhawinan sahaja. Suami sering melarang saya memakai barang kemas jika ingin ke pasar. Memandangkan pasar-pasar basah yang berdekatan adalah di lorong-lorong dan mata penyeluk saku amat tajam melihat setiap pengunjung.

            Barang kemas yang saya amat gemari ketika itu adalah gelang kaki. Jika di tanah air amat sukar untuk saya mencari gelang kaki yang cantik dan mempunyai kepanjangan yang sempurna untuk kaki saya yang bersaiz agak besar. Oleh kerana, barang kemas yang dalam simpanan ketika itu ada yang tidak begitu saya gemari. Saya mengambil keputusan untuk berbuat sesuatu.

            Selang beberapa lorong dari rumah saya, ada tukang-tukang emas yang menjalankan perniagaan mengubah suai barang kemas mengikut permintaan pelanggan. Tukang emas itu hanya bermodalkan satu meja kecil dan alatan di tepi perjalan kaki sahaja. Saya memberi tukang emas beberapa bentuk cincin dan seutas gelang kaki yang dibeli dari Kuala Lumpur. Tukang emas memberi saya beberapa pilihan bentuk dan corak gelang kaki yang saya inginkan. Saya hanya perlu menunggu hingga kerja beliau selesai kerana tiada surat atau bil yang dikeluarkan bagi menentukan barang kemas itu hak kita. Penantian selama hampir 2 jam agak berbaloi apabila tukang emas menyerahkan seutas gelang kaki yang baharu. Upah untuk kerja tersebut adalah amat murah.  


            Senyuman sampai ke telinga saya pamirkan pada suami ketika menunjukkan gelang kaki yang baru diubah suai. Sekurang-kurangnya saya tidak risau akan zakat barang kemas ketika itu.  

No comments:

Post a Comment