Sunday 9 November 2014

Dugaan dari kesilapan (Bahagian 1)

Ingat tak saya pernah bercerita tentang pengalaman bersalin menggunakan kaedah ubat induce hanya atas alasan doktor bersalin tidak mahu melihat saya bersalin di dalam bulan Ramadhan. Pada ketika itu saya tertanya-tanya adakah saya seorang yang dipaksa bersalin awal atau ada lagi wanita lain yang mengalami pengalaman yang sama.

Tindakan doktor mengeluarkan bayi lelaki saya awal 3 minggu sebelum tarikh bersalin telah memberikan akibat yang buruk pada anak. Selamat sahaja bayi dilahirkan, terus sahaja didakapkan pada tubuh saya. Anak yang saya namakan Muhammad Ilham Ammar itu kelihatan luaran sempurna seperti bayi lain. Namun, segalanya berubah selepas dua minggu dia melihat dunia. Keadaan perutnya yang membengkak dan tegang akibat dari Ammar yang berhenti membuang air besar (solid) dan sering menangis. 

Pada hari ke 17 saya telah membawa Ammar ke Pusrawi, Kuala Lumpur dan di situ saya diberitahu oleh doktor pakar, anak saya menghidap penyakit usus besar atau dikenali sebagai Hirschsprung's disease . Keadaan usus besarnya yang menyambung ke dubur, salah satu saraf masih belum terbuka akibat dilahirkan tidak cukup bulan. Ia menyebabkan ususnya tidak boleh membuka untuk memberi laluan najis (solid stool) ke dubur. Ammar terus dibawa ke bilik rawatan serta merta dan di masukkan tiub dari mulut untuk segera mengeluarkan segala najis yang semakin menekan perutnya.

Saya dan suami begitu tertekan apabila menerima berita tersebut dan hanya dapat berdoa agar bayi kami selamat. Sekilas hujung mata terpandang suami mengelap air mata pilu seorang ayah. Selepas proses itu selesai, doktor pakar memberitahu esok Ammar perlu menjalani pembedahan membuka usus besar dan di tebuk lubang tepi perut untuk mengeluarkan najis dari situ. Berpinar mata dan menitis air mata, bayi yang baru 17 hari melihat dunia perlu menjalani pembedahan yang besar atas kesilapan kami yang kekurangan ilmu perubatan. Jika kami membantah atas permintaan doktor bersalin untuk bersalin awal pasti Ammar tidak perlu menjalani kehidupan begini.

Cerita selanjutnya akan saya ceritakan di entri selanjutnya.

No comments:

Post a Comment