Monday 10 November 2014

Dugaan dari kesilapan (Bahagian akhir)

Teks dan foto : Rozie Wahid


Mata saya liar mencari makanan yang sesuai untuk bayi yang berusia 2 bulan setengah kerana tiada makanan yang sesuai untuk bayi seusia Ammar. Saya kebinggungan di antara mengikut kata doktor dan memikirkan apa pula implikasi.

   Akhirnya saya memilih makanan yang sehalus mungkin berjenama Nestum. Ammar suka apabila makan makanan pejal sebaliknya hati ibu masih sangsi adakah saya membuat keputusan yang betul. Nasihat suami, kita perlu mengikut kata doktor pakar itu kerana kami percaya dan yakin atas kepakarannya.

   Dari sehalus makanan hingga saya beralih mengikut perisa yang tersedia oleh jenama yang sama. Ammar mula makan dengan dua sudu hingga semangkuk. Pada usia Ammar 6 bulan saya beralih kepada bubur nasi bercampur sayuran yang dikisar halus. Pada bulan ke 7 dan ke 8 pula Ammar sudah mula makan bubur nasi dikisar bersama sayur dan ikan. Keadaan tubuh Ammar agak gemuk dan tegap. Pertumbuhan gigi Ammar juga agak awal ketika dia berusia 4 bulan dan semasa dia mencecah 8 bulan, kesemua gigi susunya sudah pun penuh.

   Ammar agak aktif di atas walker dan dia gemar menendang bola ketika bulan ke 7. Kemungkinan pembesaran berbeza apabila memberi makanan pejal terlalu awal. Saya sentiasa berdoa agar perut Ammar bersabar dengan tugas berat yang telah diberi lebih awal dari yang sepatutnya.

  Mata saya terkedip beberapa kali apabila doktor memberi tarikh pembedahan Ammar . Saya mencari di google, info tentang pembedahan tersebut. Dua hari sebelum kami dimasukkan ke wad, saya menonton Medix TV di tv3 mengenai pembedahan yang bakal Ammar jalani. Saya dan suami terasa agak tenang sedikit apabila dapat melihat secara lebih jelas proses pembedahan.

  Jantung saya laju berdegup sambil kaki tidak henti mundar mandir di hadapan bilik dewan pembedahan. Hampir 2 jam kami menunggu dan akhirnya misi memanggil ‘Ibu Ilham di minta masuk ke dalam bilik pembedahan dengan segera’. Hampir gugur jantung saya ketika itu, tidak pasti implikasi apakah yang terjadi hingga saya dipanggil.

   Setiba saya di bilik pembedahan, doktor memberitahu keadaan Ammar yang telah selamat di bedah. Namun, doktor memerlukan saya untuk menghulurkan jari agar Ammar dapat merasai kehadiran saya di situ. Itu juga boleh menghangatkan tubuhnya yang telah kekurangan banyak darah. Saya menghulurkan jari lalu menyentuh sedikit jari kecilnya. Segera jari jemarinya menggengam erat jari saya. Laju air mata menuruni membasahi pipi yang sedari tadi berada di tubir mata. Pelahan saya panggil namanya agar dia tahu saya berada di sisi. Keadaan Ammar ketika itu agak lemah, matanya ditutup dan seluruh tubuh kecilnya disaluti dengan alat pemanas. Segala macam dawai berselirat di tubuhnya.

   Hampir setengah jam saya berdiri membiarkan Ammar memegang jari saya. Suasana ketika itu agak sibuk, ada doktor yang bergegas meletakkan darah tambahan kerana tiub darah tadi masih tidak mencukupi. Misi pantas mengemas di seluruh dewan bedah. Kelihatan doktor pakar berada di ruang sebelah bersama suami sambil menunjukkan sesuatu. Saya pasti itu adalah sebahagian usus besar yang telah dibuang.

   Keadaan Ammar agak stabil dan misi meminta saya melepaskan jari kerana mereka perlu membawa Ammar ke ruang lain dan akan terus di hantar ke nursery. Ammar perlu berada di hospital sehingga keadaan stabil sebelum dibenarkan pulang. Saya berjumpa doktor pakar bersama suami untuk menerima penerangan penjagaan selepas pembedahan. Menurut kata doktor, appendik Ammar juga telah dikeluarkan sekali dan bahagian ususnya diperlukan untuk beberapa ujian sebelum diserahkan pada kami untuk ditanam.

   Alhamdulillah sekarang Ammar sudah pun 9 tahun. Dia amat aktif bersukan. Ammar hanya perlu menjaga pemakanan sehingga bila-bila kerana dia amat mudah terkena cirit birit. Tubuh Ammar menjadi kurus dari saat selepas pembedahan sehingga sekarang. Apa yang penting Ammar telah sihat. 

No comments:

Post a Comment