Monday 10 November 2014

Dugaan dari kesilapan (Bahagian 2)

Teks : Rozie Wahid

Langit pagi kelihatan cerah hari itu dan saya terus menadah tangan agar Ammar selamat dan segera sembuh. Dokot pakar telah mengumumkan kepada saya dan suami yang Ammar perlu menjalani pembedahan menebuk perut untuk menjalurkan usus besar (bypass) selama beberapa bulan.

   Ammar tidur agak lena sepanjang malam kerana keselesaan perut yang telah di kosongkan dari segala kotoran. Dia perlu berpuasa sepanjang malam. Kesian saya melihat bayi yang baru berusia 18 hari terpisat-pisat mencari susu.

   Adalah tidak saya dapat bayangkan apabila perlu menyerahkan bayi kecil saya pada misi di pintu bilik dewan pembedahan. Misi sempat menghulurkan pipi kecil Ammar untuk saya kucup. Terketar bibir apabila sampai di pipinya dan saya iringi dengan doa seorang ibu agar Allah dan para malaikat menjaga dia untuk saya.

   Proses pembedahan tidak begitu lama dan Ammar telah ditempatkan di nursery dalam inkubator. Saya agak sukar untuk melihat dan sentiasa berada di sisi Ammar. Namun, saya gagahi walaupun dalam keadaan berpantang. Setiap kali terdengar suaranya menangis kelaparan, hati saya disagat sayu dan pilu.

   Ammar dibenarkan pulang dan saya dengan tiba-tiba menjadi misi terlatih. Menjaga ammar dari bayi dengan susu sahaja hingga umurnya 2 bulan setengah. Doktor mengarahkan saya memberi makanan pejal untuk Ammar mulai usianya 2 bulan setengah. Tujuannya adalah untuk Ammar segera gemuk dan memudahkan proses pembedahan membuang sebahagian usus besar yang keadaan sarafnya tidak berfungsi.

   Ujian yang paling sukar adalah hari-hari menjaga kebersihan Ammar di bahagian perut. Oleh kerana Ammar masih bayi, tidak boleh di letakkan beg plastik seperti orang dewasa untuk pembuangan najis. Kain kapas sahaja yang perlu dilapikkan di kawasan usus yang terbuka itu dan saya tutupkan dengan kain barutnya. Kebersihan perlu dijaga agar tidak ada jangkitan kuman berlaku.

   Hanya saya sahaja yang menjaga Ammar setiap kali menukar kain kapas dan membersihkan najis. Hati saya sentiasa pilu dan nyilu apabila melihat keadaan kawasan itu yang berdarah akibat najis keluar bersama cecair dan menyebabkan kulit di keliling usus itu luka. Namun, di sebalik kesakitan yang dirasa, Ammar sentiasa ketawa mengagah apabila mata kami bertentangan.

   Saya akan sambung di entri seterusnya, air mata ini masih mengalir tika menulis biarpun ia hanya menceritakan kenangan.

No comments:

Post a Comment