Friday 21 November 2014

Pengalaman Di Hong Kong

Teks : Rozie Wahid

Pada tahun saya menjejakkan kaki di Hong Kong adalah ketika negara itu masih di bawah jajahan British. Proses negara China mengambil alih hanya berlaku beberapa tahun selepas saya berpindah ke Guangzhou, Guangdong, China. Pesawat MAS yang saya naiki mendarat di HK International Airport yang lama sebelum airport itu di pindahkan ke sebuah pulau buatan. Keadaan HKIA sekarang amat berbeza dengan masa saya mula-mula sampai ke sana. Namun, saya sempat juga merasa apabila HKIA baharu siap pembinaanya. Pembinaan KLIA adalah lebih awal dari HKIA yang baharu. Dalam tubuh ini penuh darah anak Malaysia, sehebat mana pun HKIA dibina namun, KLIA juga yang saya kagumi.

   Saya ingin menyentuh tentang kediaman saya dalam entri kali ini. Paling saya suka adalah kebersihan seluruh bangunan. Dari pintu utama, jaringan pengawal keselamatan dan hingga ke pintu rumah semuanya adalah menggunakan ‘Steel’. Itu yang menyebabkan ianya kelihatan kemas, bersih dan mewah. Saya tinggal di aras 11 dan apartment yang tiada balkoni itu menghadap Mong Kok Train Station. Jika ingin ke Shenzhen, China saya hanya perlu menaiki keretapi yang merentasi beberapa daerah.

   Mengenai rumah yang saya diami selama setahun dua bulan itu mempunyai dua bilik tidur yang luasnya cukup untuk sebuah katil bujang yang agak kecil dan almari ‘built in’. Tiada beza sama ada bilik utama atau pun bilik biasa. Bilik mandi hanya sebuah yang terletak di sebelah dapur. Keluasan bilik mandi hanya boleh masuk seorang sahaja dengan sinki yang kecil serta ’shower’ di sebelahnya. Saya ada kesukaran bila berada di dapur kerana keadaannya yang sempit yang hanya seorang sahaja boleh berada di situ pada satu masa. Ruang tamu dan ruang makan adalah di tempat yang sama.

   Pada hari pertama saya melangkah masuk ke rumah itu, hati saya menjerit untuk pulang ke Malaysia. Terbayang rumah mak yang luas di kampung. Tergambar di ruang mata seluruh rumah di apartment ini hanya sebesar ruang tamu mak sahaja. Sesak dada apabila memikirkan perbandingan.

   Saya kumpulkan semangat, saya perlu berpijak di bumi yang nyata kerana inilah kediaman baru saya dan sesukar mana sekali pun, akan saya harungi demi sebuah impian. Sekian lama saya sudah menyimpan impian untuk keluar dari Malaysia dan menetap di mana-mana titik di atas peta. Takdir saya diaturkan untuk berada di Hong Kong.

   Perjalanan takdir itu akan saya titipkan di entri seterusnya.

No comments:

Post a Comment