Sunday 26 October 2014

Pengalaman perniagaan

Teks : Rozie Wahid

Idaman Beauty House nama salun kecantikan yang diberi. Tidak pernah terlintas di hati untuk membuka salun kecantikan. Selepas mendapat sijil krusus kecantikan dengan dorongan suami, salun beroperasi di rumah. Saya hanya menggunakan satu bilik kosong untuk permulaan. Tujuannya adalah untuk melihat potensi produk yang baru saja dilancarkan di pasaran Malaysia.

  Salun beroperasi selama 6 bulan di rumah, produk telah mendapat sambutan yang agak menggalakkan selepas pelbagai cara promosi dan iklan bagi perkenalkan produk tersebut. Ketika itu saya mengambil keputusan untuk berpindah salun ke rumah kedai di tingkat 1 berdekatan dengan rumah. Promosi di hari pertama pembukaan salun diadakan. Takut juga kalau tidak ramai yang akan hadir. Syukur tidak terhingga apabila pada waktu pembukaan agak penuh sesak salun dibanjiri peminat produk kecantikan.

    Sejak itu salun saya menjadi sebutan kawasan setempat. Pelanggan dari yang remaja bermasalah jerawat kepada yang dewasa penuh jeragat. Senyum hingga ke telinga apabila mendapat kulit yang bersih dan cantik. Pelanggan dari golongan suri kepada pekerja atasan. Ada juga yang sekarang sudah pun menjadi bekas menteri, siapa sangka dulu saya pernah mengauli wajah mereka.

   Saya berhenti menjalankan perniagaan ini atas sebab yang tidak dapat saya elakkan. Sudah ketentuaan Allah, saya perlu memberi lebih perhatian pada kesihatan suami ketika itu.

Siapa tak sayang suami, ya dak?  

No comments:

Post a Comment