Wednesday 15 October 2014

Kenali saya

Teks : Rozie Wahid

Salam Perkenalan,

Rozie adalah nama yang dipilih oleh abang sulong saya. Emak pula berhajat untuk menamakan Rozita pada puterinya yang ke 6 ini. Akhirnya abang saya menang dalam undian. Nama gelaran saya pula adalah Gee. Rakan di kampung halaman sering memanggil saya dengan nama seperti Ujin, Ojin dan ada juga yang nakal memanggil saya Jin. Saat itu terasa tidak selesa dan geram tetapi bila teringat nostalgia zaman kanak-kanak boleh tersenyum sendirian.

   Dilahirkan dalam daerah Batu Pahat, Johor Darul Takzim. Zaman persekolahan, separuh kehidupan di Batu Pahat dan separuh lagi di Klang, Selangor. Zaman dewasa pula di Kuala Lumpur, Hong Kong, China dan sekarang di Selangor kembali.

   Saya berlatar pendidikan kesetiausahaan dengan pengalaman bekerja sebagai setiausaha di beberapa buah syarikat di Kuala Lumpur. Disamping itu, seketika saya menceburkan diri dalam bidang peragaan pakaian di majalah-majalah tempatan. Bertukar bidang dalam bidang perniagaan, dan syarikat pertama saya, Idaman Beauty House adalah sebuah pusat kecantikan. Salun kecantikan saya adalah salah satu outlet bagi produk BML ketika diawal kemunculan produk tersebut di pasaran. Setelah beberapa tahun sekali lagi saya mencuba nasib dengan menukar arah tuju kepada bidang yang lebih mencabar dengan menubuhkan syarikat United Merge Sdn Bhd pada 13 tahun yang lalu. Syarikat ini memberi tumpuan usaha sama dengan sektor kerajaan.

  Saya membina keluarga yang sederhana besar bersama 3 orang permata hati yang menjadikan hidup saya lebih indah. Saya mengamalkan cara hidup yang sederhana. 

   Minat saya adalah membaca dari novel cinta, keluarga, seram, selain surat khabar fizikal atau online dan status FB rakan-rakan. Saya amat kurang menonton televisyen. Dalam satu hari saya menghabiskan waktu membaca yang agak lama selain dari kerja harian sebagai seorang ibu dan peniaga.

   Segalanya bermula dengan impian. Di usia yang semakin menaiki tangga masa dewasa madya ini, saya mempunyai banyak impian. Diantara impian saya ialah saya ingin menjadi penulis, saya ingin menukar bidang perniagaan yang sedia ada dengan perjalanan hala tuju perniagaan yang lebih bersih. Saya juga inginkan pengakhiran hidup yang lebih tenang.

   Berlandaskan impian yang saya ada, saya telah memilih untuk menjadi sebahagian dari keluarga ABDR. Saya tahu dan yakin di sini titik mula impian saya dicaturkan. Saya ingin terus melangkah hingga ke ‘Checkmate’.


No comments:

Post a Comment