Tuesday 16 February 2016

Harbin - Salju di hati (4)

Teks : Rozie Wahid

Berdiri di pintu masuk hotel sambil mendongak kepala ke langit. Agak lama juga saya tidak memandang langit biru dan pancaran matahari. Kelihatan cuaca yang kelam dan salji turun bak kapas halus menutupi segalanya.

            Hari ini kami bercadang ke suatu tempat yang istimewa. Senyuman tidak lekang dari bibir kerana encik suami akan menemai saya sehingga malam menikmati aktiviti yang paling saya tunggu-tunggu. Berpakaian lengkap, kami sampai di kaki pergunungan. Bersarapan dahulu di sebuah restoran yang ruang hiasan dalaman dipenuhi dengan segala macam kepala binatang yang diawet. Namun seluruh ruang dipenuhi oleh para pengunjung yang rata-rata adalah bangsa cina. Saya seorang agaknya yang berbangsa melayu, bisik hati.

            Aktiviti pertama adalah menaiki kuda yang berbulu lebat menutupi seluruh badan, pastinya kuda-kuda di kawasan bercuaca sesejuk ini amat memerlukan bulu yang tebal bagi meneutralkan suhu badan. Saya memilih kuda yang saya suka dan mesra apabila kami saling berpandangan. Menunggang kuda dalam cuaca sebegini sebenarnya menambahkan rasa sejuk, namun untuk berjalan jauh saya pasti tidak larat. Di penengah jalan kami berhenti di satu kawasan mata air. Pemandu pelancung memberi ruang dan peluang untuk kami menjamah dan merasai mata air yang tetap mengalir walaupun dalam cuaca sesejuk -40ÂșC atau lebih rendah lagi. Kekuasaan Allah yang tidak boleh kita dustakan.

            Kami meneruskan perjalanan, saya terasa semakin sejuk seakan hidung pun serasa hendak tertanggal. Kami sampai di kawasan yang agak lapang dan kelihatan ramai pengunjung sedang bermain ski dan tidak kurang juga ada kawasan untuk belajar bagi yang belum mahir. Encik suami menghampiri saya lalu melekap tisu di bibir saya kerana darah sedikit mengalir akibat dari rekahan bibir. Saya oleskan pelembab bibir sambil mengangguk kepala tandanya tiada masalah, sambil mata memandang suami yang agak kerisauan.

            Mata terpukau melihat keindahan alam yang penuh disaluti salju dan atas rahmat itu dilimpahi kegembiran kepada setiap insan di situ. Saya mengepal salji seperti ais kepal lalu menggigit sedikit untuk merasainya. Saya ulurkan sedikit pada suami juga lalu berderai tawa kami tika saya berseloroh jika saya letakkan sirap, susu, cendul dan cincau pasti rasanya seperti ais kepal di kampung.

            Seterusnya adalah percubaan pertama saya meluncur. Saya memilih untuk berada di kalangan yang sedang belajar. Saya agak berdebar untuk memulakan dan encik suami memberi semangat sambil dia menunjukkan caranya dahulu. Dilambai beberapa kali sambil memanggil saya untuk turun. Saya kuatkan hati kerana saya tahu walau bagaimana pun pasti dia ada di bawah menanti saya. Terasa badan saya ditolak perlahan oleh tenaga pengajar lalu saya meluncur laju dan tanpa saya sedar saya sudah jatuh terlentang. Bila mata dibuka kelihatan encik suami sedang tertawakan saya sambil menghulur tangan membantu saya bangun semula. Sakit badan mulai terasa apabila saya ulangi beberapa kali dan jatuh beberapa kali juga. Saya hanya berhenti setelah luncuran baik dan saya tidak jatuh. Menghembuskan rasa lega mission accomplised.


            Kami berehat sebentar sambil menghirup sup panas untuk makanan tengah hari. Hati begitu puas dan bersyukur diberi kesempatan merasai nikmat ini. Bersambung lagi dientri seterusnya, nantikan.

No comments:

Post a Comment