Wednesday 25 November 2015

Peringkat 'try and error'

Teks dan foto : Rozie Wahid

Di hening pagi penghulu hari, saya membuat rutin ritual seperti biasa. Usai BAD, saya keluar menghala ke bakery untuk mendapatkan bekalan bagi percubaan tart lagi. Kali ini percubaan saya anggarkan adalah percubaan yang terakhir. Saya mencari cara mudah yang boleh dibuat oleh bakal pekerja pekerja saya tanpa memerlukan saya sentiasa membuatnya sendiri. Kata Puan guru Ainon Mohd, sampai waktu jadikan pekerja sebagai mesin ATM dan tugas saya adalah mengarah ke biz growth.


Alhamdulillah berkat percubaan demi percubaan yang telah dilakukan, sewaktu mengadun tepung, hati sudah mulai berkata memang resepi ini yang saya cari selama ini.

Usai dibakar, saya hulurkan pada emak untuk merasmikan ujian rasa seperti biasa. Pada mulanya emak menolak kerana sudah terlalu banyak merasa tart dua minggu ini. Namun, mata emak tidak berkedip memandang rupa paras tart yang berada di telapak tangannya. Malah dihampirkan tart itu sejengkal dari matanya, didekatkan pula ke hidung untuk mengambil baunya lalu dimasukkan ke dalam mulut.

Jantung saya berdegup kencang memandang setiap gerak geri emak. Selangsung gigitan pertama mata emak memandang tajam ke wajah saya. Tidak sabar menanti kata kata yang bakal terhembur dari mulut emak. Saya lepaskan keluhan apabila emak tidak memberi apa apa reaksi setelah habis ditelan sisa tart di dalam mulut.



Tiba tiba emak menganggukkan kepala dan bersuara, yang keluar dari mulut emak hanya sepatah iaitu ‘sedap’. Lah, tu je ke.





No comments:

Post a Comment